deskundig | persoonlijk | helder

deskundig | persoonlijk | helder

Nieuwsberichten

Nieuws


Terug naar overzicht

19-10-2020

Dubbel claimen levert terechte registratie op in frauderegister

Het claimen van schade aan een al onherstelbaar beschadigde Apple Watch is voor de eigenaar niet zonder gevolgen gebleven. Klagen bij de geschillencommissie van Kifid heeft alleen opgeleverd dat de gegevens van de man niet voor acht jaar maar voor de helft van die tijd zijn opgenomen in zowel de gebeurtenissenadministratie als het IVR van NN Group.

Dubbel claimen levert terechte registratie op in frauderegister
Het horloge van de man raakte vorig jaar zomer tijdens een scoutingkamp zodanig beschadigd dat het niet hersteld kon worden. De verzekeraar, ABN Amro Schadeverzekering dat onderdeel is van NN Group, keerde een bedrag van 110 euro uit vanuit de reisverzekering. Het horloge werd volgens de eigenaar bij hem thuis op tafel gelegd, waarna zijn schoonvader het korte tijd later van tafel zou hebben gestoten. De schoonvader meldde deze tweede schade bij zijn aansprakelijkheidsverzekeraar, ook ABN Amro.

Verzekeraar keerde eerder al uit
De verzekeraar deed nader onderzoek naar de schade en constateerde dat voor hetzelfde horloge al eerder een uitkering was verstrekt zonder dat de man daarover iets had gemeld. Voor ABN Amro reden om de gegevens van de man voor een periode van acht jaar op te nemen in de gebeurtenissenadministratie en het IVR om andere onderdelen binnen NN Group te waarschuwen. De man vond het niet terecht dat zijn gegevens zijn geregistreerd, omdat niet hij maar zijn schoonvader de tweede claim had ingediend. Dat hij niet had meegewerkt aan onderzoek, had volgens hem ook een reden: zijn schoonvader had de claim al ingetrokken voordat tot uitkering was overgegaan.

Onevenredig geraakt door registratie
Hij meent onevenredig hard te worden geraakt door de registratie van zijn persoonsgegevens, omdat hij bij een publieke dienst werkt en het geen prettig idee vindt om geregistreerd te staan. Bovendien is hij van plan om een huis te kopen en wil hij zelf kunnen kiezen bij welke verzekeraar hij een verzekering afsluit zonder zich druk te hoeven maken over een registratie.

Klagen levert wel iets op
Uiteindelijk leverde het klagen op dat ABN Amro de kwestie opnieuw tegen het licht heeft gehouden. Verzekeraar maakt sinds enige tijd gebruik van een zogeheten proportionaliteitsmatrix om de duur van de registratie aan af te meten. Aan het voorval is een registratieduur van vier jaar gekoppeld. Terecht vindt de geschillencommissie in haar bindende advies. “Klager wordt door deze registratie niet beperkt bij het sluiten van verzekeringen bij andere maatschappijen. Er zijn geen minder vergaande maatregelen beschikbaar om het doel, namelijk het opmerkzaam maken van de eigen organisatie, te dienen.”

Bron: AM Web 19-10-2020



Terug naar overzicht




E-mailen
Bellen
LinkedIn