deskundig | persoonlijk | helder
deskundig | persoonlijk | helder

Serviceabonnement

Wie een financieel product heeft afgesloten heeft volgens de wet recht op nazorg. Wat valt er onder nazorg en moet je hiervoor betalen? Dat hangt af van wat er op de vergelijkingskaart staat en/of en wat je met je adviseur hebt afgesproken. Wij zetten een aantal aandachtspunten op een rij.

Recht op nazorg
Je hebt als klant na het afsluiten van een financieel product recht op nazorg. Tijdens de looptijd moet je worden geïnformeerd over belangrijke wijzigingen in het product of eerste advies. Ook over relevante wet- en regelgeving. Een tussenpersoon moet bijvoorbeeld (simpele) vragen kunnen beantwoorden over het oorspronkelijke advies. Ook moet hij gewijzigde klantgegevens verwerken.

Nazorg: wat valt daaronder?
Als je hebt betaald voor financieel advies, dan mag de adviseur niet voor elke aanvullende vraag opnieuw kosten berekenen. Zonder serviceabonnement heb je alleen recht op de beperkte wettelijke nazorg (artikel 4:20 lid 3 Wft).

Wettelijke nazorg
De adviseur moet kosteloos de volgende zaken aanbieden, op grond van de zorgplicht:

  • Vragen beantwoorden over het oorspronkelijke advies.
  • Informeren over nieuwe wetgeving en de invloed daarvan op jouw verzekering of hypotheek.
  • Belastingvragen beantwoorden, bijvoorbeeld over aftrekbaarheid van het afgesloten product.
  • Controleren of het kapitaal wordt gehaald bij een kapitaalverzekering met een doelkapitaal (beleggingsverzekering).
  • Signaleren dat de rentevaste periode afloopt bij je hypotheek.
  • Gewijzigde klantgegevens doorgeven aan de bank/verzekeraar waar jouw product loopt.

Serviceabonnement voor (extra) nazorg
Tussenpersonen kunnen een serviceabonnement aanbieden. Hiermee betaal je maandelijks voor het beheer en aanvullende of extra nazorgdiensten. Een serviceabonnement is niet verplicht. Je moet er als klant nadrukkelijk mee akkoord gaan.

Serviceabonnement

Brons

Zilver

Goud

Kosten per maandincasso (2025)

€ 9,50

€ 24,50

29,50


Voordelen van een serviceabonnement:

• Doorlopend advies
Je financieel adviseur blijft beschikbaar voor vragen en wijzigingen. Denk aan veranderingen in je persoonlijke situatie (trouwen, scheiden, gezinsuitbreiding, andere baan).

• Controle op besparingen
Je financieel adviseur houdt in de gaten of je kunt profiteren van een lagere rente (renteverlaging bij voldoende aflossing of dalende markt). Zo kun je mogelijk duizenden euro’s besparen zonder dat je het zelf steeds hoeft te volgen.

• Ondersteuning bij wijzigingen?
Aanpassen van de hypotheek, zoals extra aflossen of het wijzigen van de looptijd. Hulp bij het opnemen van een verbouwingsdepot of het financieren van verduurzaming.

• Ontzorging
Je hoeft zelf minder tijd te steken in het volgen van renteontwikkelingen of regels. Fijn als je zeker wilt zijn dat je hypotheek “up-to-date” blijft.

• Voordeel bij belastingaangifte
Advies over de jaarlijkse aftrekposten en wat handig is rondom de aangifte inkomstenbelasting met betrekking tot de eigen woning.

Advieskosten als je situatie verandert
Je financiële situatie kan in de toekomst compleet veranderen. Je kunt bijvoorbeeld werkloos of arbeidsongeschikt worden, kinderen krijgen, gaan trouwen of scheiden. Als je hiervoor financieel advies nodig hebt, dan hoort dit advies niet bij de wettelijke nazorg. Je kunt voor dit advies een adviesbedrag afspreken met je financieel adviseur. Met een serviceabonnementen krijg je korting op de adviestarieven.

E-mailen
Bellen
LinkedIn